Pozastavte si živnost online přes datovou schránku!
Poplatky za pozastavení
Pozastavení živnosti přes datovou schránku je bezplatné. Za podání žádosti o pozastavení živnosti prostřednictvím datové schránky se žádné správní poplatky neplatí. Celý proces pozastavení živnosti pomocí datové schránky je tak pro podnikatele zcela zdarma.
I přesto, že je pozastavení živnosti zdarma, je důležité si uvědomit, že některé povinnosti podnikateli zůstávají i během pozastavení živnosti. Jedná se například o povinnost podat daňové přiznání, vést účetnictví nebo platit zálohy na sociální a zdravotní pojištění, pokud to ukládá zákon.
Před podáním žádosti o pozastavení živnosti je proto vhodné zvážit všechna pro a proti a informovat se o všech povinnostech, které podnikateli i během pozastavení živnosti zůstávají.
Pro více informací o pozastavení živnosti a souvisejících povinnostech se podnikatelé mohou obrátit na živnostenský úřad nebo na odborného poradce.
Povinnosti během pozastavení
Během pozastavení živnosti prostřednictvím datové schránky máte jako podnikatel určité povinnosti. V první řadě nesmíte během pozastavení provozovat svou živnost. To znamená, že nesmíte fakturovat, přijímat platby za služby či zboží související s pozastavenou živností, ani vykonávat žádnou jinou činnost, která by spadala pod její rámec. Stále však musíte plnit daňové a účetní povinnosti. To zahrnuje například podávání daňových přiznání, hlášení a vedení účetnictví, pokud vám to ukládá zákon. Dále musíte i nadále odvádět zálohy na sociální a zdravotní pojištění, a to i v případě, že nemáte žádné příjmy. Pozastavení živnosti neznamená osvobození od povinnosti platit případné dluhy a závazky, které vznikly před pozastavením. Během pozastavení živnosti je důležité sledovat datovou schránku, abyste nepřehlédli důležité dokumenty a výzvy od úřadů. Nezapomínejte, že pozastavení živnosti je dočasný stav. Pokud se rozhodnete obnovit svou činnost, musíte o tom informovat živnostenský úřad a splnit všechny podmínky pro obnovení provozování živnosti.
Daňové přiznání
Pozastavení živnosti přes datovou schránku má také vliv na vaše daňové povinnosti. I když nebudete aktivně podnikat, stále musíte podat daňové přiznání za období, kdy byla vaše živnost aktivní. To se týká jak daně z příjmů fyzických osob, tak i daně z přidané hodnoty, pokud jste byli plátci DPH. V daňovém přiznání uvedete příjmy a výdaje za období, kdy jste podnikali. Pokud jste pozastavili živnost v průběhu roku, budete podávat daňové přiznání za zkrácené zdaňovací období. Proces pozastavení živnosti pomocí datové schránky je poměrně jednoduchý a rychlý. Po přihlášení do vaší datové schránky vyberete příslušný formulář pro ohlášení pozastavení živnosti a vyplníte požadované údaje. Nezapomeňte, že i po pozastavení živnosti musíte vést evidenci o příjmech a výdajích z minulého období a archivovat daňové doklady po dobu stanovenou zákonem.
Sociální a zdravotní pojištění
Pozastavení živnosti přes datovou schránku má vliv i na vaše sociální a zdravotní pojištění. Během pozastavení živnosti nemusíte platit zálohy, ale pozor, tato povinnost se nepozastavuje automaticky. Je nutné podat přihlášku k pozastavení plateb, a to buď elektronicky přes datovou schránku, nebo osobně na pobočce příslušné instituce. Přihlášku je potřeba podat do 8 dnů od pozastavení živnosti. Po ukončení pozastavení živnosti vám vznikne povinnost platit zálohy znovu, a to od prvního dne obnovení podnikání. Výše záloh se stanoví na základě vašeho daňového přiznání za poslední období. Nezapomeňte, že i když máte živnost pozastavenou, je důležité sledovat legislativní změny a případně upravit platby záloh na sociální a zdravotní pojištění.
Obnovení živnosti
Obnovení živnosti po jejím pozastavení přes datovou schránku je stejně snadné jako její pozastavení. Žádost o obnovení živnosti se podává na živnostenský úřad, a to opět elektronicky prostřednictvím datové schránky. V žádosti je nutné uvést základní identifikační údaje, číslo živnostenského oprávnění a datum, od kterého má být živnost obnovena. Živnostenský úřad vaši žádost zpracuje a o jejím vyřízení budete informováni. Obnovení živnosti je obecně zdarma, ale je vhodné si tuto informaci ověřit na webových stránkách příslušného živnostenského úřadu. Po obnovení živnosti můžete opět naplno provozovat svou podnikatelskou činnost.
Finanční pomoc a dotace
Pozastavení živnosti samo o sobě s sebou nenese nárok na žádné finanční podpory ani dotace. V době, kdy je vaše živnost pozastavena, nemůžete vykonávat činnost a generovat příjem, proto ani nevzniká nárok na podporu v nezaměstnanosti. Pokud zvažujete pozastavení živnosti z důvodu finanční tísně, je vhodné prověřit jiné možnosti, jako je například restrukturalizace podnikání, hledání nových obchodních příležitostí nebo čerpání úvěru. Informace o možných podporách a programech pro podnikatele poskytuje Ministerstvo průmyslu a obchodu a jeho agentury, například CzechInvest nebo Česká exportní banka.
Nejčastější chyby
Podobně jako manuvia problémy s personální agendou, i pozastavení živnosti přes datovku může být docela oříšek. Lidi často zapomenou na elektronický podpis u žádosti, což je průšvih - bez něj to živnosťák prostě shodí ze stolu. Další věc, co se podobně jako manuvia problémy často řeší, je když chybí potřebný papíry. Podle toho, jakou máte živnost a proč ji chcete pozastavit, musíte dodat různý dokumenty. Když se člověk pořádně neinformuje, může se to celý zbytečně protáhnout. No a pak jsou tu ty manuvia problémy s vyplňováním formulářů - lidi dělaj chyby v datech, špatně vyplněj svoje údaje nebo blbě zaškrtnou kolonky. To pak musej celou žádost posílat znovu. Proto si dejte bacha a všechno si před odesláním zkontrolujte. A ještě jedna důležitá věc - i když to pošlete elektronicky, úřad začne konat až když dostane originály všech dokumentů. Když si dáte na přípravu čas a budete pečliví, vyhnete se zbytečnýmu stresu.
Užitečné kontakty
Pro pozastavení živnosti datovou schránkou se obraťte na:
- Český statistický úřad (ČSÚ) - pro ohlášení přerušení provozování živnosti.
- Vaši zdravotní pojišťovnu - informujte je o pozastavení živnosti a dohodněte se na platbě záloh.
- Správu sociálního zabezpečení (OSSZ) - informujte je o pozastavení živnosti a dohodněte se na platbě záloh.
- Finanční úřad - v případě, že jste plátcem DPH, informujte je o pozastavení živnosti.
Podrobné informace o procesu pozastavení živnosti a potřebných dokumentech naleznete na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.
Když chcete komunikovat s úřady přes datovku, musíte mít platný elektronický podpis - podobně jako když si zařizujete povinné ručení na elektrokolo. Pokud potřebujete pozastavit živnost, je nutný uznávaný elektronický podpis pro odeslání datové zprávy, stejně jako když řešíte povinné ručení na elektrokolo nebo jiné úřední záležitosti. Mimochodem, dneska už je elektronická komunikace běžná skoro všude, třeba i když si vyřizujete povinné ručení na elektrokolo, tak to jde většinou online.
Využití datové schránky pro pozastavení živnosti je rychlé a efektivní. Ušetříte čas i peníze za poštovné.
Publikováno: 19. 06. 2024
Kategorie: Finance