Pozastavení živnosti krok za krokem: Kompletní návod pro podnikatele
- Co znamená pozastavení živnosti
- Důvody pro pozastavení živnostenského oprávnění
- Doba pozastavení živnosti
- Návštěva živnostenského úřadu
- Potřebné doklady k pozastavení
- Poplatky za pozastavení živnosti
- Ohlášení pozastavení na další úřady
- Povinnosti během pozastavené živnosti
- Obnovení živnosti po pozastavení
- Rozdíl mezi pozastavením a zrušením živnosti
Co znamená pozastavení živnosti
Pozastavení živnosti představuje dočasné přerušení podnikatelské činnosti, během kterého podnikatel nemůže vykonávat činnosti související s jeho živnostenským oprávněním. Jedná se o legální způsob, jak na určitou dobu přestat podnikat, aniž by došlo k úplnému zrušení živnostenského oprávnění. Podnikatel může pozastavit živnost na jakoukoliv dobu, minimálně však na 6 měsíců a maximálně na neomezenou dobu.
Během pozastavení živnosti není podnikatel povinen platit zálohy na sociální a zdravotní pojištění jako OSVČ, což může znamenat významnou finanční úlevu. Je však důležité si uvědomit, že je nutné se přihlásit k platbě zdravotního pojištění jiným způsobem, například jako osoba bez zdanitelných příjmů, pokud není pojištění hrazeno státem nebo zaměstnavatelem.
Pozastavení živnosti neznamená zánik podnikatelského oprávnění. Veškerá oprávnění zůstávají v platnosti, jsou pouze dočasně pozastavena. To znamená, že podnikatel může kdykoliv požádat o obnovení živnosti a pokračovat v podnikání bez nutnosti procházet celým procesem získávání nového živnostenského oprávnění. Během doby pozastavení však nesmí provozovat činnost, na kterou se živnostenské oprávnění vztahuje.
Je důležité si uvědomit, že i během pozastavení živnosti má podnikatel určité povinnosti. Musí dokončit všechny rozpracované zakázky a vyrovnat závazky vůči obchodním partnerům a státním institucím. Také je nutné podat daňové přiznání za období, ve kterém ještě podnikal, a případně doplatit všechny daňové povinnosti.
Pozastavení živnosti může být výhodné v různých životních situacích, například při dlouhodobé nemoci, mateřské dovolené, při dočasném pracovním poměru nebo když se podnikatel rozhodne na určitou dobu věnovat jiným aktivitám. Důvody pro pozastavení živnosti není třeba úřadům sdělovat ani dokládat.
V praxi pozastavení živnosti znamená také to, že podnikatel nemůže vystavovat faktury, přijímat platby za služby nebo zboží související s pozastavenou živností, ani jinak podnikat v daném oboru. Může však vlastnit podnikatelský účet a řešit administrativní záležitosti spojené s předchozím podnikáním.
Pozastavení živnosti je třeba oznámit příslušnému živnostenskému úřadu, a to buď osobně, poštou nebo elektronicky prostřednictvím datové schránky. Úřad provede záznam do živnostenského rejstříku a vydá potvrzení o pozastavení živnosti. Je také vhodné informovat finanční úřad, správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu, i když tyto instituce by měly být informovány automaticky prostřednictvím systému základních registrů.
Důvody pro pozastavení živnostenského oprávnění
Pozastavení živnostenského oprávnění představuje důležitý právní krok, který může podnikatel učinit z různých závažných důvodů. Nejčastějším důvodem pro pozastavení živnosti je dočasná neschopnost nebo nemožnost vykonávat podnikatelskou činnost. Tato situace může nastat například při dlouhodobé nemoci, kdy podnikatel není schopen svou živnost provozovat, ale nechce ji zcela ukončit. Další významný důvod představuje mateřská či rodičovská dovolená, během které se podnikatelka či podnikatel rozhodne dočasně přerušit své podnikání.
Mezi další legitimní důvody patří také dočasný pracovní poměr, kdy se živnostník rozhodne na určitou dobu nastoupit do zaměstnání, ale současně si chce ponechat možnost návratu k samostatné výdělečné činnosti. Ekonomické důvody hrají také významnou roli - může jít o sezónní výkyvy v podnikání, kdy není ekonomicky výhodné udržovat živnost v aktivním stavu po celý rok, nebo o dočasnou ztrátu zakázek či klientů.
Podnikatelé často přistupují k pozastavení živnosti také v případě rekonstrukce provozovny nebo při stěhování podnikání do nových prostor. V těchto případech je pozastavení živnosti praktickým řešením, které umožňuje legálně přerušit podnikatelskou činnost bez nutnosti živnost zcela rušit. Důvodem může být také dlouhodobý pobyt v zahraničí, například při studijním pobytu nebo pracovní stáži, kdy podnikatel dočasně nemůže svou živnost vykonávat.
Významným faktorem pro rozhodnutí o pozastavení živnosti může být také potřeba dalšího vzdělávání nebo rekvalifikace. Podnikatelé, kteří se rozhodnou investovat čas do zvýšení své kvalifikace nebo získání nových dovedností, mohou živnost dočasně pozastavit a vyhnout se tak zbytečným administrativním a finančním nákladům spojeným s aktivním podnikáním.
Důležitým aspektem je také skutečnost, že během pozastavení živnosti není podnikatel povinen platit zálohy na sociální a zdravotní pojištění jako OSVČ. To může představovat významnou finanční úlevu v období, kdy neprovozuje výdělečnou činnost. Pozastavení živnosti je také vhodným řešením v případě, kdy podnikatel potřebuje čas na vyřešení osobních záležitostí nebo když prochází náročným životním obdobím, které mu neumožňuje plně se věnovat podnikání.
Je třeba zdůraznit, že pozastavení živnosti je možné provést na dobu určitou i neurčitou, přičemž minimální doba není stanovena. Podnikatel může živnost obnovit kdykoliv před uplynutím původně stanovené doby pozastavení nebo v případě pozastavení na dobu neurčitou kdykoliv, když se rozhodne v podnikání pokračovat. Tato flexibilita činí z pozastavení živnosti praktický nástroj pro řešení různých životních a pracovních situací.
Pozastavení živnosti není konec, ale příležitost k novému začátku. Někdy je třeba udělat krok zpět, abychom mohli později udělat dva kroky vpřed.
Radmila Nováčková
Doba pozastavení živnosti
Pozastavení živnosti je možné provést na libovolně dlouhou dobu, přičemž zákon nestanovuje žádné minimální ani maximální časové omezení. Živnost lze pozastavit nejméně na jeden den a teoreticky až na několik let. Je však důležité si uvědomit, že doba pozastavení živnosti musí být předem stanovena a uvedena v oznámení o pozastavení živnosti. Podnikatel si sám určuje, jak dlouho chce mít živnost pozastavenou, a tento časový úsek musí být jasně definován konkrétním datem začátku a konce pozastavení.
Způsob pozastavení živnosti | Doba vyřízení | Poplatek | Možnost online podání |
---|---|---|---|
Osobně na živnostenském úřadě | Na počkání | 100 Kč | Ne |
Přes Czech POINT | Na počkání | 100 Kč | Ne |
Datovou schránkou | 1-3 dny | 100 Kč | Ano |
V praxi se nejčastěji setkáváme s pozastavením živnosti na dobu několika měsíců až jednoho roku. Mnoho podnikatelů volí pozastavení živnosti například během mateřské dovolené, dlouhodobé nemoci nebo při dočasném pracovním poměru. Není výjimkou ani situace, kdy živnostníci pozastaví svou činnost na zimní období, což je běžné zejména u sezónních prací jako je stavebnictví nebo zahradnictví.
Je třeba mít na paměti, že během doby pozastavení živnosti nesmí podnikatel vykonávat činnost, která je předmětem jeho živnostenského oprávnění. Pokud by tak učinil, dopustil by se přestupku, za který mu hrozí vysoká pokuta. Doba pozastavení může být předčasně ukončena, pokud se podnikatel rozhodne obnovit svou činnost dříve, než původně plánoval. V takovém případě stačí tuto skutečnost oznámit živnostenskému úřadu.
Při plánování doby pozastavení je vhodné zvážit všechny okolnosti, včetně administrativních povinností. I během pozastavení živnosti totiž mohou některé povinnosti přetrvávat. Například pokud je podnikatel plátcem DPH, musí zvážit, zda se mu vyplatí být plátcem i během pozastavení, nebo zda je lepší se z evidence plátců DPH odhlásit. Správná volba délky pozastavení může významně ovlivnit finanční a administrativní zátěž podnikatele.
Podnikatel může svou živnost pozastavit i opakovaně, mezi jednotlivými pozastaveními však musí být období aktivního podnikání. Není možné řetězit pozastavení živnosti bezprostředně za sebou. V případě, že podnikatel ví, že nebude moci podnikat delší dobu, je lepší rovnou zvolit delší dobu pozastavení než později žádat o její prodloužení.
Po uplynutí stanovené doby pozastavení se živnostenské oprávnění automaticky obnovuje, není třeba podávat žádnou další žádost nebo oznámení. Podnikatel může začít ihned podnikat, musí však splňovat všechny zákonné podmínky pro provozování živnosti, které platily před jejím pozastavením. Je proto důležité si během doby pozastavení udržet všechna potřebná oprávnění a kvalifikace.
Návštěva živnostenského úřadu
Při návštěvě živnostenského úřadu je důležité být připraven na všechny náležitosti spojené s pozastavením živnosti. Pozastavení živnosti je možné provést na dobu maximálně dvou let, přičemž tento krok lze během podnikatelské činnosti opakovat. Na úřad je vhodné přijít s občanským průkazem a připraveným formulářem oznámení o přerušení provozování živnosti, který je možné předem vyplnit nebo ho získat přímo na místě.
Samotný proces na živnostenském úřadě začíná převzetím pořadového čísla a následným čekáním na přivolání k přepážce. Úředník zkontroluje všechny vaše doklady a ověří, zda nemáte vůči státu nějaké nedoplatky, které by mohly pozastavení živnosti zkomplikovat. Je důležité mít vyrovnané všechny závazky vůči finančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně.
Během jednání s úředníkem budete požádáni o stanovení přesného data, od kterého chcete živnost pozastavit. Pozastavení může být provedeno i zpětně, maximálně však 3 dny od návštěvy úřadu. Zároveň musíte určit, jak dlouho chcete mít živnost pozastavenou. Pokud si nejste jisti přesnou délkou, doporučuje se zvolit maximální dobu dvou let, kterou můžete kdykoliv zkrátit a živnost opět aktivovat.
Úředník vám vysvětlí všechny důsledky pozastavení živnosti. Je důležité si uvědomit, že během období pozastavení nemůžete vykonávat podnikatelskou činnost ani vystavovat faktury. Musíte také počítat s tím, že informace o pozastavení živnosti se automaticky přenese do různých registrů a bude viditelná pro třetí strany.
Po zpracování vašeho požadavku dostanete potvrzení o pozastavení živnosti. Tento dokument si pečlivě uschovejte, budete ho potřebovat při komunikaci s dalšími institucemi. Celý proces na živnostenském úřadě obvykle netrvá déle než 30 minut, pokud máte všechny potřebné dokumenty v pořádku.
Je důležité zmínit, že samotné pozastavení živnosti je bezplatné, neplatí se žádný správní poplatek. Po vyřízení na živnostenském úřadě nezapomeňte informovat další instituce. Máte povinnost oznámit pozastavení živnosti zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení, a to do osmi dnů od data pozastavení. Finančnímu úřadu se tato informace přenáší automaticky, ale je vhodné si to osobně ověřit.
Pokud plánujete v budoucnu živnost obnovit, proces je podobně jednoduchý. Stačí opět navštívit živnostenský úřad a podat oznámení o pokračování v provozování živnosti. Můžete tak učinit kdykoliv během období pozastavení, není nutné čekat na původně stanovený termín ukončení pozastavení. Proto je dobré si poznamenat všechny důležité termíny a povinnosti, které s pozastavením živnosti souvisejí, abyste později neměli zbytečné komplikace.
Potřebné doklady k pozastavení
K pozastavení živnostenského oprávnění budete potřebovat několik základních dokumentů, bez kterých není možné tento proces úspěšně dokončit. Především je nezbytné mít s sebou platný občanský průkaz nebo cestovní pas pro ověření vaší totožnosti. Tento doklad musí být v době podání žádosti platný a nesmí vykazovat známky poškození. V případě, že za vás bude jednat zmocněná osoba, je nutné předložit úředně ověřenou plnou moc, která nesmí být starší než 3 měsíce od data ověření.
Dalším důležitým dokumentem je formulář pro pozastavení živnosti, který můžete získat přímo na živnostenském úřadě nebo si ho stáhnout z oficiálních webových stránek Ministerstva průmyslu a obchodu. Tento formulář musí být řádně a čitelně vyplněn ve všech požadovaných kolonkách. Je třeba uvést přesné datum, od kterého chcete živnost pozastavit, přičemž toto datum nesmí být starší než den podání žádosti. Pozastavení můžete naplánovat i do budoucna, maximálně však na dobu dvou let.
V případě, že provozujete živnost v provozovně, budete muset doložit také doklady související s ukončením pronájmu nebo vlastnictvím provozovny. To může zahrnovat výpověď z nájmu, dohodu o ukončení nájmu nebo čestné prohlášení o ukončení činnosti v dané provozovně. Pokud máte zaměstnance, je vhodné mít připravené také doklady o jejich propuštění nebo převedení.
Výpis z živnostenského rejstříku není nutné přikládat, protože si ho úředníci mohou ověřit přímo v systému, ale může být užitečné mít ho pro vlastní potřebu. Stejně tak není nutné dokládat potvrzení o bezdlužnosti vůči finančnímu úřadu nebo správě sociálního zabezpečení, nicméně je důležité mít tyto závazky vyrovnané.
Pro podnikatele, kteří mají registrované další doplňkové činnosti nebo více živnostenských oprávnění, je důležité přesně specifikovat, které živnosti chtějí pozastavit. V takovém případě je vhodné mít seznam všech aktivních živnostenských oprávnění a jasně označit ta, která mají být pozastavena. Pokud jste plátcem DPH, nezapomeňte si připravit také podklady pro finanční úřad ohledně změny v registraci k DPH.
V neposlední řadě je vhodné mít připravené čestné prohlášení o důvodech pozastavení živnosti, i když to není povinné. Toto prohlášení může být užitečné pro případnou komunikaci s úřady v budoucnu. Všechny dokumenty by měly být předloženy v originále nebo jako úředně ověřené kopie, běžné fotokopie nejsou dostačující. Je také důležité pamatovat na to, že některé dokumenty mohou vyžadovat aktuální datum a podpis, proto je vhodné je připravit těsně před návštěvou úřadu.
Poplatky za pozastavení živnosti
Pozastavení živnostenského oprávnění je administrativní úkon, který je ze zákona zpoplatněn částkou 100 Kč. Tento poplatek je nutné uhradit při podání žádosti o pozastavení živnosti na živnostenském úřadě. Je důležité zmínit, že tato částka je jednotná pro všechny typy živností, ať už se jedná o řemeslnou, vázanou či volnou živnost. Pokud se rozhodnete provést pozastavení živnosti prostřednictvím Czech POINTu, můžete očekávat dodatečný poplatek ve výši 50 Kč za asistenci při vyplnění formuláře.
V případě, že budete chtít pozastavit více živnostenských oprávnění najednou, nemusíte se obávat násobení poplatků. Správní poplatek 100 Kč se vztahuje na jedno podání, ve kterém můžete pozastavit i více živností současně. To je výhodné zejména pro podnikatele, kteří provozují více různých živnostenských činností pod jedním IČO.
Je třeba mít na paměti, že samotné pozastavení živnosti je možné provést na dobu maximálně dvou let. Pokud byste potřebovali živnost pozastavit na delší dobu, je nutné před uplynutím této lhůty podat novou žádost o pozastavení, což znamená opětovné zaplacení správního poplatku 100 Kč. Někteří podnikatelé se snaží této situaci vyhnout tím, že rovnou ukončí živnost, ale to není vždy nejvhodnější řešení, zejména pokud plánují v budoucnu podnikatelskou činnost obnovit.
Způsob úhrady poplatku se může lišit podle konkrétního úřadu. Většina živnostenských úřadů přijímá platby v hotovosti přímo na místě nebo platební kartou. Některé úřady umožňují také bezhotovostní převod na účet, ale v takovém případě je nutné počítat s tím, že zpracování žádosti začne až po připsání částky na účet úřadu.
V souvislosti s poplatky je důležité zmínit, že obnovení pozastavené živnosti je zcela zdarma. Podnikatel může kdykoliv během období pozastavení požádat o obnovení činnosti, aniž by musel platit jakýkoliv správní poplatek. Tato skutečnost je velmi výhodná zejména v situacích, kdy se podnikatelské podmínky nečekaně zlepší a podnikatel se rozhodne vrátit k činnosti dříve, než původně plánoval.
Při plánování pozastavení živnosti je také vhodné vzít v úvahu další související náklady, které sice nejsou přímými poplatky za pozastavení, ale mohou vzniknout v souvislosti s tímto krokem. Jedná se například o poplatky za ověření podpisu (pokud je vyžadováno), náklady na dopravu na úřad nebo případné konzultace s účetním či daňovým poradcem ohledně optimálního načasování pozastavení z hlediska daňových povinností a odvodů na sociální a zdravotní pojištění.
Ohlášení pozastavení na další úřady
Po úspěšném podání žádosti o pozastavení živnosti na živnostenském úřadě je nezbytné informovat i další instituce o této změně. Především je nutné kontaktovat zdravotní pojišťovnu a správu sociálního zabezpečení, a to nejpozději do osmi dnů od data pozastavení živnosti. Tato povinnost vyplývá přímo ze zákona a její nesplnění může vést k nepříjemným komplikacím a případným sankcím.
Na zdravotní pojišťovně je třeba vyplnit formulář o ukončení samostatné výdělečné činnosti, přičemž do poznámky uvedete, že se jedná o pozastavení živnosti. Pokud nemáte jiný příjem, je důležité se zaregistrovat jako osoba bez zdanitelných příjmů, což znamená povinnost platit měsíční pojistné ve výši stanovené zákonem. Alternativně se můžete evidovat na úřadu práce, který za vás bude hradit zdravotní pojištění.
Na správě sociálního zabezpečení je postup obdobný. Je třeba podat oznámení o ukončení samostatné výdělečné činnosti, kde opět uvedete, že jde o pozastavení živnosti. Důležité je vědět, že během pozastavení živnosti nemáte povinnost platit zálohy na důchodové pojištění. Nicméně je možné se dobrovolně účastnit důchodového pojištění, aby nedošlo k výpadku v době započitatelné pro důchod.
Další institucí, kterou je vhodné informovat, je finanční úřad. I když to není ze zákona povinné, jelikož živnostenský úřad předá informaci automaticky, je dobré se ujistit, že informace skutečně dorazila. Na finančním úřadě můžete také řešit případné změny v platbách záloh na daň z příjmů. Je důležité si uvědomit, že pozastavení živnosti neznamená automatické zrušení povinnosti platit zálohy na daň, pokud vám byly stanoveny.
V případě, že zaměstnáváte zaměstnance, je nutné situaci řešit i s nimi. Pozastavení živnosti samo o sobě není důvodem k ukončení pracovního poměru. Musíte tedy buď najít způsob, jak pokračovat v plnění zaměstnavatelských povinností, nebo se zaměstnanci dohodnout na ukončení pracovního poměru v souladu se zákoníkem práce. V takovém případě je nutné informovat také úřad práce o ukončení zaměstnávání.
Pokud máte uzavřené různé smlouvy s dodavateli nebo odběrateli, je profesionální je informovat o pozastavení činnosti. Totéž platí pro vaše obchodní partnery a klienty. Včasná a otevřená komunikace může předejít případným nedorozuměním a pomůže udržet dobré vztahy pro případ, že se v budoucnu rozhodnete živnost znovu obnovit.
Je také vhodné zkontrolovat všechny vaše pravidelné platby a závazky související s podnikáním, jako jsou například platby za pronájem provozovny, energie, internet nebo pojištění. Tyto smlouvy je potřeba buď ukončit, nebo upravit podle vaší nové situace. Nezapomeňte také na případné členství v profesních organizacích nebo komorách, kde může být nutné upravit váš status nebo členství pozastavit.
Povinnosti během pozastavené živnosti
Během doby, kdy máte pozastavenou živnost, musíte stále dodržovat určité povinnosti, které vám jako podnikateli zůstávají. I když aktivně nepodnikáte, některé závazky vůči státním institucím nadále trvají. Je důležité vědět, že pozastavení živnosti neznamená úplné ukončení všech administrativních povinností.
V první řadě je nutné si uvědomit, že zdravotní pojištění musíte platit vždy, bez ohledu na stav vaší živnosti. Pokud nemáte jiný příjem, například ze zaměstnání, stáváte se osobou bez zdanitelných příjmů a musíte platit minimální měsíční zálohy na zdravotní pojištění. Tuto skutečnost je nutné nahlásit vaší zdravotní pojišťovně do osmi dnů od pozastavení živnosti.
Co se týče sociálního pojištění, situace je odlišná. Během pozastavené živnosti nemáte povinnost platit zálohy na důchodové pojištění. Nicméně je třeba vzít v úvahu, že doba pozastavení živnosti se nezapočítává do důchodového pojištění, což může mít vliv na výši vašeho budoucího důchodu. Pokud chcete, můžete se k dobrovolnému důchodovému pojištění přihlásit.
Daňové povinnosti rovněž nezanikají automaticky s pozastavením živnosti. I když nepodnikáte, musíte podat daňové přiznání za období, ve kterém jste ještě podnikali. To znamená, že pokud jste živnost pozastavili v průběhu roku, budete muset za tento rok podat daňové přiznání a uvést v něm příjmy, které jste před pozastavením získali.
Velmi důležité je také vedení účetnictví nebo daňové evidence za období před pozastavením živnosti. Všechny doklady musíte archivovat po zákonem stanovenou dobu, která se liší podle typu dokumentů. Například účetní doklady je nutné uchovávat po dobu 5 let, některé dokumenty však i déle.
Během pozastavení živnosti nesmíte vykonávat činnost, kterou máte uvedenou v živnostenském oprávnění. Porušení tohoto zákazu může vést k vysokým pokutám od živnostenského úřadu. Můžete však pracovat jako zaměstnanec nebo vykonávat jiné činnosti, které nespadají pod vaše pozastavené živnostenské oprávnění.
Je také důležité myslet na to, že pokud máte registrované další doplňkové činnosti k hlavní živnosti, i ty jsou automaticky pozastaveny. Jestliže chcete některou z nich nadále provozovat, musíte to řešit individuálně s živnostenským úřadem. V případě, že máte zaměstnance, musíte vyřešit jejich situaci ještě před pozastavením živnosti, ať už ukončením pracovního poměru nebo převedením pod jiného zaměstnavatele.
Nezapomeňte také na své obchodní partnery a klienty. Je profesionální je informovat o pozastavení činnosti a vyřešit všechny rozpracované zakázky a závazky. Během pozastavení živnosti byste měli průběžně sledovat změny v legislativě, abyste byli připraveni na případné obnovení podnikatelské činnosti.
Obnovení živnosti po pozastavení
Pokud jste se rozhodli obnovit svou pozastavenou živnost, je důležité znát správný postup, který vám umožní opět legálně podnikat. Obnovení živnosti je možné provést kdykoliv během pozastavení, a to i před původně plánovaným datem ukončení přerušení. Proces obnovení živnosti je podobně jednoduchý jako její pozastavení, ale vyžaduje splnění několika administrativních kroků.
Na živnostenský úřad musíte podat oznámení o pokračování v provozování živnosti. Toto můžete učinit osobně na jakémkoliv živnostenském úřadě, prostřednictvím Czech POINTu nebo elektronicky pomocí datové schránky. Správní poplatek za obnovení živnosti činí 100 Kč. Při osobní návštěvě úřadu si nezapomeňte vzít občanský průkaz a případně plnou moc, pokud za vás jedná jiná osoba.
Je důležité si uvědomit, že od data obnovení živnosti vám znovu vznikají všechny povinnosti podnikatele. To znamená, že musíte opět platit zálohy na zdravotní a sociální pojištění, případně začít odvádět DPH, pokud jste plátcem. Doporučuje se proto předem kontaktovat příslušné instituce a zjistit přesnou výši záloh a termíny jejich splatnosti.
Zdravotní pojišťovně musíte nahlásit obnovení činnosti do 8 dnů od data obnovení. Stejná lhůta platí i pro oznámení správě sociálního zabezpečení. Výše záloh na pojistné se obvykle vypočítává z posledního známého vyměřovacího základu před pozastavením živnosti. V případě, že jste během pozastavení živnosti byli zaměstnaní nebo měli jiný příjem, může to ovlivnit výši vašich budoucích odvodů.
Finanční úřad automaticky obdrží informaci o obnovení vaší živnosti prostřednictvím živnostenského rejstříku. Přesto je vhodné se ujistit, že všechny vaše daňové povinnosti jsou v pořádku. Pokud jste během pozastavení živnosti měli příjmy z jiné činnosti, musíte je samozřejmě řádně přiznat v daňovém přiznání.
Po obnovení živnosti je také nutné zkontrolovat platnost všech potřebných povolení a certifikátů souvisejících s vaším podnikáním. Některá oprávnění mohla během doby pozastavení vypršet a bude potřeba je obnovit. Stejně tak je vhodné informovat své obchodní partnery a klienty o znovuzahájení podnikatelské činnosti.
Pamatujte, že datum obnovení živnosti si můžete zvolit dopředu nebo i zpětně, maximálně však 3 dny. Je proto důležité dobře si promyslet, od kterého data chcete skutečně začít podnikat, abyste měli dostatek času na přípravu všech potřebných administrativních úkonů a splnění všech zákonných povinností. Obnovení živnosti je definitivní krok a nelze ho vzít zpět - pokud byste chtěli činnost znovu přerušit, museli byste podat nové oznámení o pozastavení živnosti.
Rozdíl mezi pozastavením a zrušením živnosti
Při podnikání může nastat situace, kdy potřebujete svou živnostenskou činnost dočasně přerušit nebo zcela ukončit. Je důležité rozumět zásadním rozdílům mezi těmito dvěma možnostmi, protože každá z nich má jiné důsledky a postupy. Pozastavení živnosti představuje dočasné přerušení podnikatelské činnosti, zatímco zrušení znamená definitivní konec podnikání.
Při pozastavení živnosti zůstává živnostenské oprávnění v platnosti, pouze se dočasně přeruší výkon činnosti. Podnikatel si může zvolit libovolnou dobu přerušení, a to od jednoho dne až po několik let. Během pozastavení není nutné platit zálohy na sociální a zdravotní pojištění, což je jedna z hlavních výhod tohoto řešení. Podnikatel také nemusí podávat daňové přiznání, pokud nemá jiné příjmy. Důležité je, že při pozastavení živnosti lze kdykoliv znovu začít podnikat bez nutnosti žádat o nové živnostenské oprávnění.
Naproti tomu zrušení živnosti znamená definitivní ukončení podnikatelské činnosti. Po zrušení živnosti zaniká živnostenské oprávnění a v případě, že by se podnikatel rozhodl v budoucnu znovu podnikat, musel by požádat o nové živnostenské oprávnění a splnit všechny zákonné podmínky. Při zrušení živnosti je nutné vypořádat všechny závazky a pohledávky, odhlásit se z evidence zdravotní pojišťovny a správy sociálního zabezpečení.
Pozastavení živnosti je vhodné zejména v situacích, kdy podnikatel předpokládá, že se k podnikání v budoucnu vrátí. Může jít například o mateřskou dovolenou, dlouhodobější pracovní poměr, zdravotní důvody nebo sezónní podnikání. Proces pozastavení je administrativně jednodušší a lze jej provést osobně na živnostenském úřadě, prostřednictvím Czech POINTu nebo online pomocí datové schránky.
Je třeba mít na paměti, že i během pozastavení živnosti musí podnikatel dodržovat určité povinnosti. Například musí archivovat účetní doklady, a pokud má zaměstnance, musí vůči nim plnit všechny zákonné povinnosti. Při pozastavení živnosti není nutné rušit registraci k dani z příjmů, ale je vhodné informovat finanční úřad o přerušení činnosti.
Zatímco pozastavení lze provést kdykoliv a bez udání důvodu, při zrušení živnosti je třeba počítat s tím, že jde o nevratný krok. Proto je důležité toto rozhodnutí důkladně zvážit. V případě zrušení živnosti je také nutné provést inventarizaci majetku, uzavřít účetnictví a splnit všechny daňové povinnosti. Podnikatel musí také zrušit všechny registrace související s podnikáním, včetně případné registrace k DPH nebo silniční dani.
Rozdíl je také v poplatcích - zatímco pozastavení živnosti je zdarma, za zrušení živnosti se platí správní poplatek. V obou případech je však nutné tuto skutečnost oznámit příslušným úřadům ve stanovených lhůtách.
Publikováno: 17. 04. 2025
Kategorie: Finance